Acte de lliurament de la convocàtoria 2023

La Fundació Dr. Ferran d’investigació biomèdica és una entitat sense ànim de lucre arrelada a les Terres de l’Ebre, que promociona projectes i grups de recerca en biomedicina. Anualment fa una convocatòria de Beques i organitza l’acte de lliurament d’aquestes beques als millors projectes presentats.

L’acte de lliurament de Beques Dr. Ferran 2023 s’ha celebrat a la Sala Polvorí del Parador de Tortosa el dimecres 24 de maig de 2023 i ha estat presidit per la Sra. Meritxell Roigé, alcaldessa de Tortosa, acompanyat de la Sra. Íngrid Roca, directora dels Serveis Territorials de Salut de les Terres de l’Ebre, i de la Sra. Maria Rosa Ripollès Vicente, presidenta de la Fundació Dr. Ferran.

S’han lliurat dues beques i un accèssit per donar suport econòmic a projectes de recerca en salut. Les beques i l’accèssit són de 3.000 € i 1.500 € respectivament. A aquesta convocatòria de Beques Dr. Ferran 2023 es van presentar set projectes de recerca.

Els guanyadors han estat els següents:

Beca Dr. Ferran 2023 al millor projecte d’Investigació presentat per un grup emergent, de 3.000 €, patrocinada per la Clínica Terres de l’Ebre i l’Hospital de la Sta. Creu:

«Macròfags infiltrants de tumor com a marcadors immunes amb valor pronòstic en pacients amb càncer de mama».

La Investigadora principal d’aquest projecte és Noèlia Gallardo Borràs del grup d’investigació en Patologia Oncològica i Bioinformàtica de l’HTVC, i els investigadors col·laboradors són: Esther Sauras Colón, Montserrat Llobera Serentill, Laura Esteller Garcia, Daniel Mata Cano, Laia Adalid Llansa, Marta Herrero Redondo, Alba Fischer Carles, Alessio Fiorin, Montse Salvadó Piñol, Ana Suñé Martín, Ramon Bosch Príncep i Laia Reverté Calvet.

Beca Dr. Ferran 2023 al millor projecte d’Investigació presentat per un grup d’inici, de 3.000 €, patrocinada per la Cooperativa Agrícola del Camp Santa Bàrbara:

“Evaluar la eficacia del uso del gel energético en las gestantes de bajo riesgo durante el trabajo de parto activo con analgesia epidural».

La investigadora principal d’aquest projecte és Olga Casanova Callau del servei d’Obstetrícia i Ginecologia-Sala de Parts de l’HTVC i els investigadors col·laboradors són: Silvia Martínez Oller, Sara Donderis Berrozpe, Cristina Maria Martin Orue, Elena Soler Benavente, Noelia Alonso Díez, María Royo del Río i Beatriz Gascón Molina.

Beca accèssit al segon millor projecte d’Investigació presentat per un grup emergent, de 1.500 €, patrocinada per l’empresa Química Clínica Aplicada QCA:

“Simulació clínica ultrarrealista en habilitats no tècniques per a infermeres d’unitats d’atenció intermèdia”.

La investigadora principal del projecte és Mireia Adell Lleixà de l’hospital de la Santa Creu, i els investigadors col·laboradors són: Francesc Riba Porquet, Sílvia Reverté-Villarroya, Concepción Ceballos Garcia, Marta Ginovart Prieto i Elisa Mulet Aloras.

Al final de l’acte la Fundació ha fet entrega de plaques de reconeixement per agrair als patrocinadors de les beques els seus suports durant els darrers anys a la investigació en el nostre territori.

En la primera part de l’acte, s’hi han presentat els resultats dels projectes becats en les convocatòries anteriors (2021-2022).

Beca 2021 per a grup emergent (Esther sauras), accèssit 2021 per a grup emergent (Daniel Colprim), accèssit 2021 per a grup d’inici (Ruth Tortosa), beca 2022 per a grup emergent (Elisabet Castro), beca 2022 per a grup d’inici (Cinta Marsá) i accèssit 2022 per a grup emergent (Rosa Caballol)

Com és tradició en aquest acte, un professional sanitari de renom fa una conferència magistral, que enguany ha anat a càrrec de Dr. Carlos Gallega, cap Clínic del Servei de Ginecologia de l’Hospital Universitari de Bellvitge i coordinadora de la Unitat Funcional de mama del HUB i Institut Català d’Oncologia.

El títol de la conferència ha estat «El camí de la cirurgia del càncer de mama: cap al tractament quirúrgic de precisió amb valor oncològic».

Com a pas a l’acte de comiat de residents hi va haver l’actuació del grup musical The Little Backline.

L’acte de lliurament de les Beques s’ha celebrat conjuntament amb l’acte de lliurament dels ajuts extraordinaris 2023 i del comiat dels residents que han acabat la seva formació a les Terres de l’Ebre.

Finalment, s’ha servit un refrigeri als jardins del Parador de Tortosa.