Anàlisi de les característiques clíniques i evolució dels nens afectats pel brot de rombencefalitis a Catalunya en el 2016

Un investigador de la línia de recerca pediàtrica de Tortosa ha participat en un estudi relacionat amb la detecció d’un brot de rombencefalitis a Catalunya en el 2016. L’estudi es va publicar a la revista Pediatric Infectious Disease Journal.

Entre abril i juny de 2016 es va detectar a Catalunya un brot de rombencefalitis causat per enterovirus A71, el primer documentat a Europa occidental. Les característiques clíniques i l’evolució dels pacients amb aquesta condició difereixen dels brots reportats en al sud-est asiàtic.

En aquest estudi es va analitzar les característiques, el tractament i l’evolució de pacients amb rombencefalitis EV-A71 diagnosticats en 6 hospitals de l’Institut Català de la Salut. Durant el brot de 2016, la rombencefalitis sense símptomes de disfunció del sistema nerviós autònom va ser la forma de presentació predominant i la majoria dels pacients no presentaven cap malaltia de la mà-peu-boca. Aquestes troballes contrasten amb les d’altres sèries de pacients que informen una disfunció del sistema nerviós autònom associada en el 10%-15% dels casos i la malaltia mà-peu-boca (malaltia infecciosa)en el 60%-80% dels casos. La recuperació completa es va produir en gairebé tots els casos. A la vista del resultat favorable en casos lleus no tractats, les teràpies per a aquesta condició s’han de reservar per als pacients amb infecció moderada-severa. La principal rellevància d’aquest estudi és proporcionar informació útil per establir prioritats, enfocaments de gestió i un ús adequat dels recursos en futurs brots de rombencefalitis associats a EV-A71.

Enterovirus-A71 Rhombencephalitis Outbreak in Catalonia: Characteristics, Management and Outcome.

Wörner N, Rodrigo-García R, Antón A, Castellarnau E, Delgado I, Vazquez È, González S, Mayol L, Méndez M, Solé E, Rosal J, Andrés C, Casquero A, Lera E, Sancosmed M, Campins M, Pumarola T, Rodrigo C.

Pediatr Infect Dis J. 2021 Jul 1;40(7):628-633. doi: 10.1097/INF.0000000000003114.

———————————————————-