S’ha publicat un estudi que correlaciona el perfil antropomètric de joves triatletes i les variables de rendiment

Un membre de la Unitat de Suport a la Recerca Terres de l´Ebre ha participat en un estudi titulat «Perfil antropomètric de joves triatletes i la seva associació amb variables de rendiment». Els resultats d’aquest estudi s’han publicat en la revista espanyola Archivos de Medicina del Deporte.

La diferent naturalesa de cada disciplina en triatló (natació, ciclisme i carrera a peu) dificulta el consens en relació amb els factors antropomètrics òptims per a un alt rendiment global, especialment en joves.

Per això, l’objectiu d’aquest estudi va ser analitzar la correlació dels factors cineantropomètrics (grandària, forma, proporcionalitat, composició, maduració biològica i funcions corporals) amb el rendiment observat en els diferents tests. Triatletes infantils i cadets (44 masculins i 20 femenins) van ser sotmesos a un mesurament antropomètric complet, així com a l’avaluació del rendiment (100 m i 400 m en natació, potència crítica en ciclisme i 1.000 m en carrera).

Els resultats mostren que l’alçada i l’envergadura són factors relacionats amb el rendiment en natació de manera que la comparació de dos subjectes en diferents estats de maduració produirà la pèrdua de talent esportiu. El teixit gras és un factor determinant en el rendiment de la cursa a peu i en el rendiment total, especialment en noies, el que suggereix una bona formació i educació d’hàbits alimentaris saludables i equilibrats per al control del pes òptim individual. El rendiment en ciclisme, especialment la potència crítica relativa al pes, és el menys sensible a l’efecte de les característiques antropomètriques.

Perfil antropométrico de jóvenes triatletas y su asociación con variables de rendimiento.

Ferriz-Valero A, Martínez-Sanz JM, Fernández-Sáez J, Sellés-Pérez S, Cejuela-Anta R.

Arch Med Deporte. 2020; 37 (3): 78-84.