Dos estudis sobre malalties neurològiques guanyen la convocatòria de Beques Dr. Ferran 2015

L’acte de lliurament de les Beques, celebrat conjuntament amb l’acte de comiat dels residents que acaben la seva formació en l’àmbit de la Gerència Territorial de l’ICS a les Terres de l’Ebre, ha tingut lloc a la Sala Polvorí del Parador Castell de la Suda de Tortosa el 14 de maig de 2015.

La Fundació Dr. Ferran d’investigació biomèdica és una entitat sense ànim de lucre arrelada a les Terres de l’Ebre, que promociona projectes i grups de recerca en biomedicina. Anualment fa una convocatòria de Beques i organitza l’acte de lliurament d’aquestes beques als millors projectes presentats.

En la primera part de l’acte, s’hi han presentat els resultats dels projectes becats en la convocatòria anterior, la convocatòria de Beques Dr. Ferran 2014.

El lliurament de Beques Dr. Ferran 2015 ha estat presidit pel Sr. Ferran Bel, alcalde de l’Ajuntament de Tortosa, acompanyat del Sr. Ramon Bosch, president de la Fundació Dr. Ferran; el Sr. Albert Gómez, director dels Serveis Territorials de Salut de les Terres de l’Ebre; la Sra. Maria Ferré, directora del Servei d’Atenció Primària Terres de l’Ebre, i el Sr Salvador Pallejà, director de l’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta.

Marius Morlans va parlar de la necessitat de formació en bioètica.

Com es tradició en aquest acte, un professional sanitari de renom fa una conferència magistral, que aquest any ha anat a càrrec del Dr. Màrius Morlans, metge cofundador de la Societat Catalana de Bioètica i fins recentment president de la Comissió de Deontologia del Col·legi Oficial de Metges de Barcelona. El títol de la conferència ha estat “Ens cal formació en bioètica?”

Entre els cinc projectes que van concórrer a la convocatòria de Beques Dr. Ferran 2015, els guanyadors han estat els següents:

“Estudio ICTO: Efecto en la calidad de vida, el afrontamiento y las conductas en salud en los pacientes con ictus isquémico tratados con neurointervencionismo”, guanyador de la “Beca per al projecte d’un Grup emergent”, de 3.000 €, patrocinada per l’Hospital de la Santa Creu i la Clínica Terres de l’Ebre de Tortosa. La investigadora principal és Silvia Reverté Villarroya i els investigadors col·laboradors són: Moisés Garcés, Patricia Esteve, M. Rosa Suñer; Silvia Font-Mayoles, Estela Sanjuan Menéndez, Lucía Muñoz, Antoni Dávalos, tots ells dels serveis de neurologia de l’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta, l’Hospital Universitari Vall d’Hebron, l’Hospital Universitari Germans Trías i Pujol, i de la Universitat de Girona. La Beca l’ha lliurat el Sr. Ferran Bel, alcalde de Tortosa.

“Juguemos – Estimulación cognitiva mediante juegos de mesa: un nuevo enfoque del envejecimiento activo para mejorar retos cotidianos de usuarios con esclerosis múltiple”, guanyador de la “Beca per al projecte d’un Grup d’inici” de 3.000 €, patrocinada per l’empresa Química Clínica Aplicada QCA, ubicada a Amposta. La investigadora principal és Eva Forcadell Ferreres i els investigadors col·laboradors són: Sònia Gálvez, Gisela Martín, Moisés Garcés, Anna Sabaté, Sílvia Reverté, Mariana López, Antonio Escartín, María Pino, Jordi Batlle, Marta Balagué, Ester Moral i Margarita Torrente, dels serveis de neurologia de l’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta, l’Hospital de Sta. Tecla de Tarragona,  l’Hospital de Sant Pau de Barcelona, l’Hospital Moisés Broggi de Sant Joan Despí, i la Universitat Rovira i Virgili. La Beca l’han lliurat el Sr. Lluís Ferré i el Sr. Gerard Vergés, gerents de QCA.

Eva Forcadell, guanyadora de la “Beca per al projecte d’un Grup d’inic”, amb Gerard Vergés i Lluís Ferré, gerents de QCA.

Abans d’acomiadar els residents, el Sr. Jordi Fontanet, professor de l’Escola Municipal de Música de Tortosa, ha interpretat amb oboè un fragment de la banda sonora de la pel·lícula La Missió.

La Sra. Maria Ferré, directora del Servei d’Atenció Primària Terres de l’Ebre; Sr. Salvador Pallejà, director de l’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta; Dra. Adelaida Cardona, cap de docència de l’Hospital Verge de la Cinta; Dra. Gràcia Garcia, cap de la Unitat Docent de Medicina Familiar i Comunitària, i Sra. Mercè Arasa, coordinadora de formació de LLIR, han presidit el comiat de residents.

Acompanyats per familiars, companys i amics que han omplert la sala, molts vinguts de lluny, tres residents de llevadores, sis de medicina familiar i comunitària, un de pediatria, un d’obstetrícia i ginecologia, un de radiodiagnòstic, un de medicina intensiva, un de traumatologia i cirurgia ortopèdica i un d’anestesiologia i reanimació han celebrat que han acabat l’especialitat.

Irene Bou en la seva intervenció com a representant de tots els residents.

A més, també s’ha acomiadat, com a cap de la Unitat Docent de Medicina Familiar i Comunitària des de l’any 1984, la Dra. Gràcia Garcia. Ha estat un dels moments més emotius de la tarda perquè tant la Sra. Irene Bou, resident que ha parlat en representació de tots els companys, com tots els components de la taula, li han adreçat paraules d’agraïment per la tasca de tants anys. Molt especialment, la directora d’atenció primària ha destacat el compromís de la Dra. Garcia amb la medicina de família, la docència i sobretot amb la vida.

Els residents que han acabat el seu període de formació: Gustavo Yupanqui, S. Melissa Wong, Katherine Herrera, Irene Bou, Fabio Ariza, Maria Marín, Juan Pablo Castañeda, Laia López, Laura Tena, Eva Rollán, Elena Fernández, Naya Bellaubí

Finalment, s’ha servit un refrigeri als jardins del Parador.