Estudi de factors socioeconòmics desfavorables associats a la prescripció d’anticoagulants orals en la fibril·lació auricular

El grup d’avaluació d’intervencions en atenció primària (GAVINA) de les Terres de l’Ebre ha publicat nous resultats de l’estudi Fantas-TIC sobre la desigualtat socioeconòmica i de gènere en la prescripció d’anticoagulants orals en pacients amb fibril·lació auricular no valvular a l’atenció primària de Catalunya.

Dels 60.978 pacients amb anticoagulants per fibril·lació auricular no valvular inclòs en l’estudi, el 68% estaven prenent antagonistes de la vitamina K i el 32% estaven prenent anticoagulants orals d’acció directa. Les dones tenien més probabilitats de tractament amb anticoagulants orals d’acció directa, mentre que les taxes de prescripció d’anticoagulants orals d’acció directa més baixes van afectar pacients de centres d’Atenció Primària situats en centres urbans amb alta privació i zones rurals. Seguir les directrius de gestió clínica podria ajudar a minimitzar la desigualtat.

Gender and Socioeconomic Inequality in the Prescription of Direct Oral Anticoagulants in Patients with Non-Valvular Atrial Fibrillation in Primary Care in Catalonia (Fantas-TIC Study).

Dalmau Llorca MR, Aguilar Martín C, Carrasco-Querol N, Hernández Rojas Z, Forcadell Drago E, Rodríguez Cumplido D, Castro Blanco E, Pepió Vilaubí JM, Gonçalves AQ, Fernández-Sáez J.

Int J Environ Res Public Health. 2021 Feb 24;18(5) doi: 10.3390/ijerph182010993.